دوشنبه, ۱۳ اسفند ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2025-03-03
کد خبر: 13214 |
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵ |
8 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

«خدای جنگ» با آن‌که یک خط سیر مشخص برای هسته مرکزی روایت دارد اما در فصول مختلف، داستان‌هایی فرعی را به خود می‌بیند که سبب تقویت دغدغه اصلی و همراه شدن بیشتر مخاطب می‌شود. حسین دارابی در فیلم قبلی خود (هناس) موفق شد تا علاوه بر تصویرگری از مساله‌مندی خود که جنبه مقاومت بود، گوشه‌هایی […]

«خدای جنگ» با آن‌که یک خط سیر مشخص برای هسته مرکزی روایت دارد اما در فصول مختلف، داستان‌هایی فرعی را به خود می‌بیند که سبب تقویت دغدغه اصلی و همراه شدن بیشتر مخاطب می‌شود.

حسین دارابی در فیلم قبلی خود (هناس) موفق شد تا علاوه بر تصویرگری از مساله‌مندی خود که جنبه مقاومت بود، گوشه‌هایی از زندگی شخصی داریوش رضایی‌نژاد را نیز با این موضوع تلفیق کند تا به ساختار روایی جدیدی در سینمای شبه‌پرتره برسد. «خدای جنگ» علاوه بر اینکه از این فرمول استعانت می‌طلبد، ضعف‌های محتوایی علی‌الخصوص منطق روایی «هناس» را جبران می‌کند.

فیلم موفق می‌شود تا در ۳ راس اصلی روایی خود که مقوله حمله به اهداف عراق، مقابله با نفوذی‌ها و زندگی شخصی ابراهیم شریفی است، تعلیق‌هایی به‌اندازه داشته باشد که به دلیل تکثر و ترتیب خوبی که دارند، تقریبا تمامی اثر را پوشش داده و مخاطب را برای دنبال کردن داستان کنجکاو می‌کند.

خدای جنگ؛ تصویرگری از یک لیاقت دراماتیک

منطق خوبی بر ساختار درام حاکم است که سبب می‌شود تا مقوله «کارشکنی»، خارج از فضای دیالوگ، به شکل عملیاتی نیز دیده شود و بخش عمده‌ای از تعلیق فیلم نیز در اثر همین رویکرد رقم بخورددر این مسیر، قطب‌های داستان به سمت پیشبرد درام به کمک دیالوگ نمی‌رود. منطق خوبی بر ساختار درام حاکم است که سبب می‌شود تا مقوله «کارشکنی» در فیلم، خارج از فضای دیالوگ، به شکل عملیاتی نیز دیده شود و بخش عمده‌ای از تعلیق فیلم نیز در اثر همین رویکرد رقم بخورد. قطب منفی داستان، عملا حضور فیزیکی چندانی ندارد و فیلمنامه در این زمینه، به شیوه سنتی عمل نمی‌کند.

فیلم تلاش کرده تا ریتم ملایمی داشته باشد. در چند نقطه، بار احساسی، به‌درستی بر فضا مستولی می‌شود تا اندکی از زمختی و یکنواختی فضای عملیاتی کاسته شود. موسیقی فیلم، کمک خوبی به تاثیرگذاری این بخش کرده هم‌چنان‌که در بخش فینال، ابهت و شکوه حادثه را نیز برجسته‌تر می‌کند.

در «خدای جنگ» ما می‌توانیم یک ابراهیم شریفی به‌اندازه ببینیم. وجوه قهرمان‌پروری در این فیلم، هوشمندانه طراحی شده است. جنبه‌های استیصال قهرمان در این فیلم، پررنگ است و لیاقت دراماتیکی که برای فرار از بن‌بست‌ها تعریف می‌شود، روح قهرمانی را در کالبد اثر می‌دمد. با این مختصات، فیلم می‌تواند مخاطب را راضی کند و به هدف خود که بازتعریف ضدشعاری از قهرمانی‌های ابراهیم شریفی است، دست یابد.

منبع:خبرگزاری ایرنا

منبع خبر ( ) است و تیتر24 در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 13214 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  به زودی ...  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه تیتر24 مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیتر24 در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید