دبیر جشنواره موسیقی فجر در گفتوگو با آنا؛ دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر گفت: همانگونه که ما تئاتر خیابانی داریم نیاز به اجراهای خیابانی موسیقی هم در ایام جشنواره داریم حتی اینها میتواند در بخش رقابتی و جایزه ویژه هم قرار بگیرند. رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در آستانه برپایی این […]
دبیر جشنواره موسیقی فجر در گفتوگو با آنا؛
دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر گفت: همانگونه که ما تئاتر خیابانی داریم نیاز به اجراهای خیابانی موسیقی هم در ایام جشنواره داریم حتی اینها میتواند در بخش رقابتی و جایزه ویژه هم قرار بگیرند.
رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در آستانه برپایی این رویداد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره اهمیت اجراهای خیابانی گفت: در جشنواره سی و نهم اجراهای ویژهای در پهنه رودکی عصرها برگزار میکردیم که این اجراها با اجرای گروه آکاپلای نوای مهر کرمان بسیار مورد استقبال قرار گرفت و شور و نشاط زیادی را برای مردم بیرون از سالنها به وجود میآورد.
وی در ادامه افزود: امسال به پیشنهاد مشاوران معاونت هنری قرار بود از گروههای با نشاط مردموار(پاپ) بهره ببریم که بنده پیشنهاد شاخصهای موسیقی نواحی و اقوام را دادم با عنایت به آیینهای خاصی که هر یک در فلات ایران دارند و در جشنوارههای میراث فرهنگی و گردشگری چند سالی است شاهد هستیم، اما نمیدانم چه شد که این اجراها از جدول خارج شد. چه بسا اگر پهنه تئاتر شهر هم اضافه میشد با توجه به شعار «وفاق ملی» وفاق با حضور موسیقی دانان محلی، نواحی، مقامی و عشیرهای عینیت بیشتری در چهلمین جشنواره رُخ میداد.
مهدوی با بیان اینکه هنوز هم فرصت هست و با عنایت ویژهای که معاونت هنری نادره رضایی به موسیقیهای اصیل و ریشهای دارند میتواند دوباره طرح موضوع بشود و به معنای حقیقی کلمه جشن موسیقی دهه فجر مردمیتر برگزار شود، توضیح داد: موسیقی نواحی و اقوام ایرانی از یک بلندایی برخوردار است که اگر به اشکال گوناگون بدان پرداخته شود همچنان جای کار دارد. جدای از برگزاری جشنواره موسیقی نواحی که هرساله برگزار میشود، میتوان در جشنواره بینالملل موسیقی فجر هم در ساحتها و جایگاههای مختلف مورد حمایت و بهره برداریهایی قرار گیرد به ویژه اینکه در پایتخت تمام قومیتهای ایرانی زندگی میکنند و این ضرورت دارد که از نابترین موسیقی در ایران در کنار موسیقی ردیف دستگاهی از این عزیزان با اجراهای مختلف درون سالنی و برون سالنی به نحو احسن برخوردار باشیم.
آیین نامه جشنواره موسیقی فجر شفاف نیست
مهدوی دبیر موسیقی فجر اظهار داشت: حقیقت ماجرا این است که آیین نامه جشنواره آنچنان که لزوم دارد شفاف نیست و حوزه اختیارات دبیر جشنواره که اتفاقا در پاراگرافی قید شده که تمام مسئولیتها بر عهده اوست ولی در حقیقت موازی کاریهایی وجود دارد که مانع تحقق اهداف میشود. در دو سه سال اخیر بارها تقاضا کردم بازنگری در این آیین نامه ضروری است. دبیر جشنواره ایده آلهایی دارد که طبیعتا همه آنها به اجرا در نمیاید. باید منطقی بود و در حد مقدورات تلاش کرد که آبرومندانه و با کیفیت اجراهایی برنامه ریزی شود. اما نیازمند هوای تازه تری هر ساله هستیم.
اجراهای خیابانی لازم است تا در بطن جشنواره باشد
وی اظهار داشت: خوشبختانه سال گذشته ۴ بخش به جشنواره اضافه و تقویت کردیم و ۲۰ درصد شعار بنده تحقق یافت. امسال هم نیازمند ۲۰ در صد دیگری هستیم تا دبیر سال آینده بتواند با همین نگاه توسعه محور به قوام جشنواره بیندیشد تا به شاخص و تراز در طراز مطلوب برسیم. بنده اجراهای خیابانی را لازم میدانم تا در بطن جشنواره باشد همانگونه که تیاتر خیابانی هست و حتی در بخش رقابتی و اختصاص جایزه ویژه با عنوانی خاص.
مهدوی توضیح داد: بسیار اتفاق افتاده که اجراهای خیابانی به مراتب بهتر و با کیفیتتر از برخی اجراهای حتی سالنهای معتبر بوده و هست. مثلا حضور حداقل یک داور خارجی که خوشبختانه پارسال دو داور خارجی معتبر داشتیم و اینکه بخش رقابت در عرصه بین الملل را شاهد بودیم. برگزاری نمایشگاهی همه جانبه (پوستر، فیلم، کتابچهها، نقد و بررسی و غیره) از چهل سال برگزاری در بخشی مجزا که در دید مخاطبان عام و خاص باشد و برنامه ریزیهایی از این دست که به دلایلی از جمله بودجه نا متناسب با کلان جشنواره از ابتدا تا اکنون و دیگر اظهار نظرها که اختیارات دبیر را تحت الشعاع قرار میدهد کمتر تحقق پیدا میکند.
این دبیر جشنواره موسیقی فجر با اشاره به اینکه باید کارهای ویژه مثلا آلبوم ارزنده اخیراستاد حسین علیزاده از سوی جشنواره برای دریافت جوایز ویژه از جمله جایزه «باربد» در آیین پایانی جشنواره اعلام و اجرا بشود، توضیح داد: یک روال مرسوم هست که هنرمندان برحسب سلایق خود یا شرکت میکنند و یا نمیکنند که امری بدیهی و طبیعی است. اما آثار شاخص و تاثیر گذاری که میتواند باعث ارتقاء سطح کیفی این جایزه مهم برای موسیقی ردیف دستگاهی باشد بسیار ضروری است که انجام بشود. استاد علیزاده شاید تمایل نداشته باشند شرکت کنند و این نگاه که مثلا با چه آثاری قرار است قضاوت شود و حق هم دارند، اما در اینجا باید عرض کنم دبیر جشنواره این اختیار را داشته باشد اثری را که در جایگاه هویت ملی است با صاحب اثری که در قد و قامت افتخار موسیقی ایران است را یکطرفه جایزه ویژه با حضور وزیر و دیگرمقامات و هنرمندان عالی رتبه بدهد حتی بدون حضور صاحب اثر که شاید تمایل به حضور نداشته باشند.
نسل نو نیازمند حمایت استادان خود هستند
وی در پایان گفت: وظیفه ذاتی و علمی و بنیادگرایانه چنین جشنوارهای باید این چنین باشد. احیانا اگر آسیب و اعتراضی هم بعدا بود باید آن را به جان و دل خرید. لازم است به آینده موسیقی ایرانی اندیشید و از حواشی دوری جست. نسل نو نیازمند حمایت استادان خود هستند. این جشنواره در نوع خود بی نظیر است. مطمئنا آیندگان از این حرکت استقبال نیکویی خواهند داشت و این حرکت ارزنده به نام این دوره ثبت و ضبط خواهد شد و راه برای آیندگان به امید خدا باز خواهد شد.
منبع:خبرگزاری انا