به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هیئت دانشگاه اهل بیت (ع) و مدرسه حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) است. این موضوع نکتهای است که بسیاری از اهل علم به آن اشاره کردهاند و در بسیاری از هیئتها میتوان این موضوع را مشاهده کرد و به عنوان مثال هیئت یا مهدی (عج) الگویی است که بسیاری […]
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هیئت دانشگاه اهل بیت (ع) و مدرسه حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) است. این موضوع نکتهای است که بسیاری از اهل علم به آن اشاره کردهاند و در بسیاری از هیئتها میتوان این موضوع را مشاهده کرد و به عنوان مثال هیئت یا مهدی (عج) الگویی است که بسیاری از هیئتها میتوانند با روشهای هدفمند و فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی آن در جهت ترویج معارف اهل بیت (ع) بهره ببرند.
در همین راستا حجت الاسلام سید حسین موسوی، مسئول هیئت یامهدی (عج)، به خبرگزاری تسنیم میگوید: اگر رویکرد انسانسازی بر اساس آموزه اهل بیت (ع) را داشته باشیم، با این نگاه وقتی ما در این دانشگاه حضور پیدا میکنیم، اگر این دانشگاه درست عمل کند، انسانساز است.
در کنار این موارد باید دقت شود که هیئت باید در شأن معارف اهل بیت (ع) باشد. موسوی در این باره به فعالیت برخی از هیئات اشاره کرده و با بیان اینکه شاید برخی نقدها به جلساتی باشد، میگوید: شاید برخی جلسات مانند مدرسه ابتدایی باشد در حالی که معارف اهل بیت(ع) سطح بسیار عالی دارد. برخی جلسات فقط محدود به نشانهها و ظواهر هستند؛ البته این نشانهها لازماند اما معارف بالایی وجود دارد که باید به آنها پرداخت.
فرامراسم و ظهور معارف اهل بیت(ع) در بعد فرهنگی و اجتماعی است
مقام معظم رهبری در این خصوص میفرمایند: تریبون مداحی تریبون بیان معارف اهل بیت(ع) و اسلام است. معظم له در بیان دیگری میفرمایند: تریبون هیئات طوری باشد که اگر کسی چند سال در این فضا حضور داشت، آن فرد رشد کرده باشد. به همین دلیل گفته میشود هیئت مفید و هیئتی که دقیق عمل میکند و تربیتی است، این محتواهای متقن و متعالی به مرور مخاطب را تربیت و هویتبخشی میکند.
فرامراسم زمینه ظهور همین معارف در بعد فرهنگی و اجتماعی است. آن طور که مسئول هیئت یامهدی (عج) توضیح میدهد: با این تربیتیافتگی است که فرامراسم باید ظهور و بروز داشته باشد؛ در فرامراسم نمیشود که حرف از علی بن ابی طالب(ع) زد، اما جایی در جامعه فقیر، مسئله، مشکل، بحران اجتماعی و طبیعی وجود داشته باشد و مردم را یاری نکرد. اگر این طور باشد، هیئت درست عمل نکرده است و فقط در احساسات گیر کرده است یا حماسه بدون عقلانیت وجود دارد. لذا ما معتقدیم اگر هیئت دانشگاه اهل بیت (ع) شد، آنگاه امتداد فرهنگی پیدا میکند.
نسبت هیئت با اقتصاد
به همین دلیل این هیئت در ادامه با اقتصاد نسبت پیدا میکند؛ به این علت که شمر زمانه و دستگاه شیطان میخواهد جریان توحید را با اقتصاد زمین بزند و اینجا هیئتی که هویتبخش و تربیتی بوده است، ظهور و بروز میکند و مخاطبان آن کالای ایرانی تهیه میکنند و سرمایه و نقدینگی را به سمت طلا و دلار نمیبرند، بلکه به سمت جهش تولید میروند.
با این رویکرد میتوان نتیجه گرفت که شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» یکی از نشانههای فرامراسم در هیئتهاست، زیرا مخاطبان هیئت سرمایههای خود را به سمت تولید خواهند برد. موسوی به عنوان یکی از مسئولان فعال و الگوهای هیئتداری میگوید: هیئت در یک مقطع باید با اقتصاد نسبت برقرار کند؛ در مقطع دیگری باید با فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نسبت ایجاد کند. در همین مسیر و راستاست که بزرگترین پویشهای کتابخوانی در هیئت یامهدی صورت گرفته است؛ ما سال ۱۳۹۳ پویش ملی «مثبت۳» را با محوریت کتابی با همین عنوان برگزار کردیم که این کتاب تولید هیئت بود که ۱۱۰ بار تجدید چاپ شد.
جریانسازی الگوهای موفق هیئت در جامعه
او درباره ضرورت جریانسازی در عرصه هیئت گفت: ما در قدم اول باید به این فهم برسیم که یک کار برای اینکه جریانساز بشود، ما بُرد کردهایم و از دیوارههای شهرمان عبور کردهایم و فعالیتمان برکت پیدا کرده و کوثری شده است.لذا آن کسی که میخواهد بُرد کند، باید از جهت اندیشهای به این باور برسد که کار جریانساز خیر و برکتش برای خودِ فرد و جامعه بهتر و بیشتر است.
کاری که جریانساز شود، کوثری و مؤثر شده است و دیگران از آن الگو میگیرند. لذا طبق روایت در اجر و پاداش آن شریک خواهند شد.روایت داریم که اگر کسی سنگبنای کار خیری را بگذارد، مادامی که دیگران از آن مکان استفاده میکنند، به حساب کسی که سنگبنای آن کار خیر را گذاشته است، ثواب نوشته میشود.
مسئول هیئت یامهدی (عج) تصریح میکند: اگر بخواهیم کاری جریانساز شود، ابتدا باید از جهت بینش به این باور برسیم که کار جریانساز، کاری است که کوثری میشود و برکت پیدا میکند و فرایند اثرگذاری شما بیشتر میشود. گاهی به این مسئله مهم فکر میکنم، که هنوز شهید نواب صفوی اثرگذار است؛ درحالی که ایشان آیتالله و دارای تألیفات علمی متعدد نبود اما هنوز اثرگذار است و این مطابق فطر انسان بودن است که میتواند به فکری جریانساز تبدیل شود.
شهید مطهری در کتاب «حکمتها و اندرزها» درباره روحیه انسان مینویسد به خاطر این ویژگی است که اگر انسان سنگبنای یک اتفاق خیر را گذاشت، در ثواب تمام آن شریک خواهد شد؛ این یکی از برکات کار جریانساز است. هیئت یا مهدی (عج) هم در تمام اقدامات فرهنگی این نگاه را داشته است و البته برخی از کارها جریانساز شده است.
از طرح پسماندهای قابل بازیافت تا مسجد بازار
نمونه این جریانسازی زمانی بود که سال ۱۳۹۰ با مسئله اقتصاد نسبت برقرار کرد و طرح پسماندهای قابل بازیافت را کلید زد که امروز در تمام استانهای ایران هیئات به سمت محیط زیست متوجه شدهاند.
نکته قابل توجه دیگر در فعالیت این هیئت، توجه به باغداری است. موسوی با بیان اینکه یکی از اقدامات و کارهای امام حسین (ع) باغداری بوده است، ادامه داد: ما در هیئت در موضوع درختکاری اقدامی را با اهدا پنج هزار نهال زیتون انجام دادیم که در ادامه مجموعه بنیاد علوی وارد شد و در این زمینه کار مستمر پیش گرفت.
این هیئت امسال یک طرح ساده به اسم «مسجد بازار» انجام داد و در این طرح تمام بانوانی که تولیدات خانگی دارند را جمع کرده و خلق مخاطب کرد. به این ترتیب هر هفته تولیدات این بانوان که به ۴۰۰ نفر میرسند را عرضه میکند. این فعالیت یکی دیگر از اقداماتی است که از هیئت یا مهدی (ج) از ابتدا امید به جریانسازی مثبت آن داشته است.
انتهای پیام/
منبع:خبرگزاری تسنیم