به گزارش خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، کمین خطر در برخی جادههای مواصلاتی که سطح ایمنیشان با تغییر شرایط محیطی به ریسکپذیری و حادثه میانجامد همواره حس میشود، حوادث جادهای که گاهی عبور و مرور را با خطراتی روبهرو میسازد و حتی جان را تهدیدی میکند در گذر از راهی که برای رسیدن به مقصد پیش […]
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، کمین خطر در برخی جادههای مواصلاتی که سطح ایمنیشان با تغییر شرایط محیطی به ریسکپذیری و حادثه میانجامد همواره حس میشود، حوادث جادهای که گاهی عبور و مرور را با خطراتی روبهرو میسازد و حتی جان را تهدیدی میکند در گذر از راهی که برای رسیدن به مقصد پیش رو انتخاب شده است.
محور سوادکوه دروازه ورودی مازندران یکی از پر ترددترین محورهای مواصلاتی گردشگری کشور محسوب میشود که به دلیل موقعیت استراتژیک همواره راهش برای جریان دائمی تردد باز است، ترددی که در روزهای پایان هفته و تعطیلات به اوج خود میرسد و هرچه به پایان سال و به نوروز میرسیم نیز حجم میلیونی مسافران ورودی به استان را نیز تحمل میکند.
در کنار این تحمل بار ترافیکی، ایمنی محور یکی از مولفههای مهم به شمار میآید، مولفهای که در برخی نقاط محور سوادکوه دچار چالش است همچون نقطه رانشی منطقه ” جوارم” زیراب که با هر تغییر وضعیت جوی و بارندگی، حجم زیادی از گل و لای از بالادست دیوار حفاظتی به درون جاده مواصلاتی سرازیر میشود و محور تهران به شمال را در آن نقطه با چالش مواجه ساخته و تردد را سخت، خطرآفرین، پر ریسک و پر حادثه میسازد و بارها شاهد حوادث در این منطقه بودهایم.
حوادث جادهای که در آن منطقه همواره در حال تکرار شدن است و بومیان و غیربومیان بعد از هر بارندگی ریسک عبور از آن نقطه را باید به جان بخرند، اگرچه بعد هر رانشی که رخ میدهد راهداری شرایط را برای عبور و مرور سامانی میدهد اما نیازمند ایمنسازی دائمی برای حفظ جان است، ایمنی دائمی که شرکت ساخت و توسعه راههای استان با گرفتن پیمانکار درصدد اجرای آن است.
ماشینهای راهداری همیشه در جوارم مستقر هستند
باقر صادقی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستانهای سوادکوه و سوادکوه شمالی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم درمورد رسیدگی به وضعیت رانشی منطقه ” جوارم” محور مواصلاتی سوادکوه، گفت: در منطقهای از جوارم که پس از هر بارندگی رانش اتفاق میافتد و آن شرایط را برای تردد بوجود میآورد همیشه راهداری مستقر است،حتی با توجه به بحران سنگین در گدوک بعد بارش برف حتما یک لودر و دستگاههای دیگر را در جوارم مستقر میکنیم.
وی، افزود: حداقلها را در آنجا جمع میکنیم آن هم در حدی که بتوانیم گل و لای که از دیوار سرازیر میشود را جمع کنیم اما اینکه در سطح بالاتری کاری انجام شود مربوط به شرکت ساخت و توسعه راهها است.
صادقی با بیان اینکه شرکت ساخت و توسعه راههای استان پیمانکار را مشخص کرده است، خاطرنشان کرد: شرکت ساخت و توسعه راهها پیمانکار گرفته البته هنوز مستقر نشده است اما درمورد قضیه رانش ما حتما دستگاه مستقر در آنجا داریم تا حداقل گل و لای را از سطح جاده جمع کنیم.
صادقی، اظهار داشت: راهدارهای ما همواره در مسیر حضور دارند و اگر نیاز باشد آب را نیز هدایت میکنند، گاهی هم ممکن هست نصف شب موردی پیش بیاید که تا رسیدن زمان ببرد اما کار حتما انجام میشود و لودر ما همیشه در پارک جوارم مستقر هست.
سبکسازی مصالح روی دیوار اقدام اول خواهد بود
حسن تنها، مدیرکل ساخت و توسعه راههای مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه چند روز گذشته ابلاغ پیمانکار برای ” جوارم” زده شد، گفت: مناقصه برگزار شد و فرایند مناقصه هم بدین گونه است که بعد مشخص شدن پیمانکار و طی شدن مراحل اداری به پیمانکار ابلاغ میشود و بعد یک ماه چند روز پیش ابلاغ کردیم و پیمانکار برای آن نقطه مشخص شد، مشاور طرح هم ابلاغ کردیم و نظارت طرح هم مشخص شده است.
وی، افزود: احتمال زیاد ابتدای هفته مشاور و پیمانکار برنامهریزی کامل را انجام میدهند و قبل سال عملیاتی که انجام میدهیم این است که بخشی از مصالحی که روی دیوار آمده را سبک سازی کنیم.
تنها باتوجه به پیش رو بودن تعطیلات نوروز، خاطرنشان کرد: قبل اینکه عملیات راهسازی کلا تعطیل شود عملیات را شروع میکنیم چون معمولا از ۲۰ اسفند عملیات راهسازی ممنوع میشود، قبل ۲۰ اسفند بخش زیادی از مصالح روی دیوار را میگیریم تا در تعطیلات برای کسی اتفاقی رخ ندهد و مشکلی پیش نیاید.
وی، اظهار داشت: باتوجه به وضعیت جوی پیش رو کمی نگران هستیم آن هم سعی میکنیم قبلش بخشی از سبکسازی را انجام دهیم.
اعتبار کل پروژه ۳۲ میلیارد تومان است
مدیرکل ساخت و توسعه راههای مازندران اعتبار کل برای منطقه ” جوارم” را حدود ۳۲ میلیارد برشمرد و گفت: اعتبار کل عملیات چیزی حدود ۳۲ میلیارد تومان است و تهران بابت این پروژه به ما قول داده تا مشکل اعتباری نداشته باشیم و به فراخور عملیاتی که انجام میشود صورت وضعیت پرداخت پیمانکار را مشخص میکنیم تا انجام شود.
تنها، یادآور شد: اعتبار این پروژه از محل پروژه ملی فیروزکوه_قائمشهر تامین میشود.
به گزارش تسنیم، در کنار زیباییهای پاییز پر باران و زمستان برفی سوادکوه، خطر تصادفات در این نقطه از محور مواصلاتی به دلیل شرایط جوی چالشی پر خطر محسوب میشود، چالشی که قرار است به زودی سایهاش را از سر این منطقه کم کند تا شاهد حوادث ناشی از تغییر شرایط جوی در این نقطه نباشیم.
انتهای پیام/
منبع:خبرگزاری تسنیم