دوشنبه, ۱۳ اسفند ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2025-03-03
کد خبر: 16124 |
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳ |
7 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابل، جلیرود (جلوی‌رود) روستا یا آبادی زیبایی است در دل جنگل‌های هیرکانی بندپی شرقی بابل، روستایی کوچک با اهالی بزرگ که در ۳۵کیلومتری شهرستان بابل زندگی می‌کنند؛ مردم این روستا هنوز از اسب و قاطر برای حمل بار و بنه خود استفاده می‌کنند؛  گله و شکایت مردم این روستا از […]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابل، جلیرود (جلوی‌رود) روستا یا آبادی زیبایی است در دل جنگل‌های هیرکانی بندپی شرقی بابل، روستایی کوچک با اهالی بزرگ که در ۳۵کیلومتری شهرستان بابل زندگی می‌کنند؛ مردم این روستا هنوز از اسب و قاطر برای حمل بار و بنه خود استفاده می‌کنند؛  گله و شکایت مردم این روستا از مسئولان این است که چرا مردم پایین‌دست باید چوب توسعه ناپایدار بالادستی‌های خوش‌گذران را بخورند و ناچار باشند با اسب و خر و با به دوش کشیدن وسایل زندگی خود را جا‌به‌جا کنند.

 روستای جلیرود با حدود ۳۵ خانوار دچار مشکلات گوناگونی است که زندگی این روستانشینان را دچار خلل و چالش کرده است؛  هر چند قطعی آب، برق و مشکل رانش جاده هم این روزها به مشکلات فوق‌الذکر افزوده شده است، اما مردم جلیرود در انتقال بیماران خود که باید فاصله ۴۵ کیلومتری را جهت طی کردن مراحل درمان بپیمایند تا به درمانگاه یا بیمارستانی برسند با مشکل مواجه شده‌اند.

هر چند نماینده سابق مردم بابل در مجلس شورای اسلامی خود از اهالی و بزرگ شده همین منطقه بود و دو نماینده فعلی نیز از اهالی دو بخش بندپی غربی و بابلکنار که نزدیک همین روستاست هستند و چون خود روستا‌زاده و کشاورز‌ند درد این مردم زحمتکش جنگل‌نشین را از نزدیک لمس کرده و می‌فهمند، اما ساکنان‌ روستا خواستار نگاه ویژه نمایندگان مجلس و مسئولان و نیکوکاران و خیرین نوع‌دوست ‌هستند.

ماه‌هاست که خبر آسفالت جاده گلیران و تلاش برای گازرسانی به آن منطقه بکر جنگلی و خالی از سکنه انسانی، دل بسیاری از فعالان محیط‌زیست و دوستداران طبیعت را ریش کرده است؛ کارشناسان مربوطه باید پیگیر این مسئله باشند که مسیر ارتباطی گلیرون و جلیرود یکی است و مطمئنا آسفالت جاده گلیرون با رانش زمین و جاده در جلیرود بی‌ارتباط نیست و از نظر فنی باید بررسی شود زیرا  تا زمانی که مسئولان درایت لازم را برای اجرای چیدمان توسعه متناسب با توانمندی‌های بوم‌شناختی منطقه به کار نگیرند نه تنها شاهد ادامه چنین رانش‌های جاده خواهیم بود بلکه باید منتظر ادامه خسارت‌ها به منطقه زیبای جنگل‌های هیرکانی در آینده نزدیک هستیم.

ادامه همین روندی که مسئولان  و نمایندگان ما در مجلس در پیش گرفته‌اند آخر الامر نتیجه‌ای جز افزایش قاچاق چوب و جنگل‌خواری و مرتع‌خواری  و شکار بی‌رویه حیوانات و پرندگان و ازدیاد خوش‌نشینی و همچنین خسارت چند میلیاردی رانش زمین و جاده و کوچ اهالی بومی منطقه نخواهد داشت؛ روستای جلیرود دارای دو راه مواصلاتی به جاده اصلی است راه آسفالته که بر اثر رانش مسدود شده‌ و راه خاکی که باز‌ نیازمند شن‌ریزی و بهسازی است.

‌نورالدین قاسم‌زاده رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بابل در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بابل اظهار داشت: ‌اجرای طرح تعریض جاده بندپی که سال قبل طرح مطالعاتی آن به پایان رسید و برآورد هزینه اولیه آن  مربوط به سال قبل است، هزار میلیارد بوده که با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه این هزینه برای امسال به ۱۳۰۱ میلیارد رسیده است در حالی که برای دو پروژه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فقط سه میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد سواد رسانه‌ای کافی برای بیان مسائل ندارند و بر اساس شنیده‌ها داستان درست می‌کنند و در اختیار شنونده ها قرار می‌دهند، گفت:  اگر اطلاعاتی که در اختیار مردم قرار می‌دهیم درست و صحیح و صادقانه باشد مطمئنا تصمیم‌های درستی هم برای برون رفت از مشکلات گرفته خواهد شد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بابل با بیان اینکه در بیان مشکلات باید منصف باشیم و از مسئولان مربوطه کار را پیگیری کنیم تا اطلاعاتی که در قالب فضای مجازی در اختیار مردم قرار می‌دهیم درست و فنی و از روی تخصص باشد، یاد آور شد: دهیار روستای جلیرود در فیلم منتشر شده بیان کردند که نقشه‌برداری انجام شد پس مسئولان محلی برای پیگیری کار باید به مراجع بالاتر مراجعه کنند‌.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه‌ تصمیمات باید درست، فنی و علمی باشد افزود: تمام مکاتبات و کارهای انجام شده برای این بخش در اداره راهدای و حمل و نقل جاده‌ای موجود است کارها در دست اقدام است و پله پله کارها باید انجام شود‌.

پور‌حسین رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری بابل و فریدونکنار و بابلسر به تسنیم گفت: مشکل جاده گلیرون و روستاهایی که در این مسیر جهت تعریض در نظر گرفته شدند و از میان جنگل‌های زیبای هیرکانی عبور می‌کنند نیازمند مساعدت ملی است. ما از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستیم تا این موضوع را پیگیری کنند این طرح نیازمند بودجه ملی است.

حسین حیدری بخشدار بندپی شرقی بابل به تسنیم گفت: برای بازسازی فنی و اصولی جاده رانشی جلیرود نیازمند اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی هستیم. از مجموع ۶۵۰ روستا و آبادی شهرستان بابل ۳۲۰روستا و آبادی در  بخش بندپی شرقی  واقع شده که اکثر این روستاها و آبادی‌ها در مناطق بالادست و جنگلی که در معرض رانش است  قرار دارد. 

وی تصریح کرد: برای بازسازی مناطق رانشی بخش  نیازمند  اعتبار  چند ده میلیاردی است؛ با توجه به بارندگی و سیل های اخیر وضعیت بسیاری از جاده‌های روستاهای بالادست به همین منوال است که نیازمند مساعدت مسئولین جهت بهسازی و بازسازی است. در شرایط فعلی و با توجه به فصل بارندگی، درخواست اهالی روستای جلیرود شن ریزی جاده  دوم  است که پیاده در آن  تردد دارند.

.

انتهای پیام/

منبع:خبرگزاری تسنیم

منبع خبر ( ) است و تیتر24 در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 16124 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  به زودی ...  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه تیتر24 مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیتر24 در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید