همراه با جشنواره فیلم فجر؛ با توجه به فیلمنامه قابل قبول «چشم بادومی» انتظار میرفت که امینی بتواند با یک پرداخت مناسب و قابل درک، به یک موضوع بهروز اجتماعی مرتبط بانوجوانان ریشهایتر نگاه کند. گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سعید وفادار ـ «چشم بادومی» ساخته ابراهیم امینی از فیلمهایی بود که پیش از آغاز جشنواره […]
همراه با جشنواره فیلم فجر؛
با توجه به فیلمنامه قابل قبول «چشم بادومی» انتظار میرفت که امینی بتواند با یک پرداخت مناسب و قابل درک، به یک موضوع بهروز اجتماعی مرتبط بانوجوانان ریشهایتر نگاه کند.
گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سعید وفادار ـ «چشم بادومی» ساخته ابراهیم امینی از فیلمهایی بود که پیش از آغاز جشنواره چهل و سوم اهالی رسانه منتظراکرانش بودند.
ابراهیم امینی که پیش از این به عنوان نویسنده موفق در آثاری همچون «لاتاری»، «درخت گردو»، «مرد بازنده»، «موقعیت مهدی»، «رد خون» و «دسته دختران» خوش درخشیده بود این بار در قامت کارگردان با فیلم چشم بادومی به جشنواره چهل و سوم فجر آمده بود
این فیلم با پرداختن به نسل زد و نفوذ فرهنگهای بیگانه، دغدغهای اجتماعی را به تصویر میکشد.
«نسل زِد» نسلی که روی تصمیمات خود ثابت قدم است حتی به غلط! معمولا از هیچ کس حرف شنوی ندارند و ادعا دارند کسی که مخالف آن تصمیم با آنها سخن بگوید و قصد داشته باشد که آنها را از مسیر بازدارد، قطعا در اشتباه است حتی اگر مادر یا پدراو باشند!
ابراهیم امینی دست روی سوژه خوب و بهروزی گذاشته دختر نوجوان ایرانی که علاقهی شدیدی به یکی از خوانندگان مشهور (کیپاپ) دارد. این علاقه در ادامه بیشتر شبیه به جنون است تا یک علاقه ساده، عشق اوبه این گروه به حدی است که او را به تصمیمی جسورانه سوق میدهد: سفر به کره جنوبی برای شرکت در مسابقهای که فرصتی برای دیدار با خوانندهی محبوبش است. اما این تصمیم با مخالفت شدید مادرش مواجه میشود، و در طول فیلم شاهد کشمکشهای این دو نسل بر سر هویت، رؤیاها و واقعیتهای زندگی هستیم.
با توجه به اینکه با فیلم نامهای قابل قبولی از لحاظ قصه سروکار داریم انتظار میرفت که امینی بتواند با یک پرداخت مناسب و قابل درک، ریشهایتر به این موضوع نگاه کند و آنقدر رو بازی نکند که مخاطب به راحتی فیلم را پس بزند. فیلم امینی از هیچ پیچیدگی خاصی برخوردار نیست و روایت آن بسیار ساده است هرچند که سوژهای که انتخاب کرده بسیار ملتهب و اقتضای روز است ولی با پرداختی ضعیف و دور از انتظار، چشم بادومی را از چشم انداخته است.
چشم بادومی نه تنها از لحاظ محتوایی ایرادهای فراوانی دارد بلکه از لحاظ فُرمی نیز پر از مشکل و باگ به مخاطبان ارائه شده است.
از لحاظ بازی، نقش اول فیلم با توجه به سن کمی که دارد سعی میکند که برای نزدیک شدن به نقش تلاش کند ولی متاسفانه در اکثر پلانها اکتها گل درشت است و همین مساله باعث میشود که مخاطب ارتباط عمیقی با فیلم برقرار نکند و حتی چشم بادومی را دوست نداشته باشد. حتی بازی خوب ساره بیات و مهدیهاشمی در کنار نقش اول فیلم نتوانست ضعف بازی شخصیت اصلی در برخی از سکانسها بپوشاند.
اما اگر بخواهیم در مورد نقاط قوت فیلم بگوییم میتوان به فضاسازی دقیق «چشم بادومی» اشاره کرد. از طراحی صحنه گرفته تا دیالوگهای واقعگرایانه، همه چیز طوری است که مخاطب را با دنیای مائده همراه میکند. ساره بیات در نقش مادر با بازی درخشان خود، نگرانیها و تردیدهای یک والد ایرانی را به شکلی ملموس به نمایش میگذارد. همچنین، استفاده از موسیقی کیپاپ در فیلم، هم به جذابیت اثر افزوده و هم تأثیرپذیری شخصیت اصلی را واقعیتر کرده است.
در نهایت باید گفت سوژه نابی که امینی به آن پرداخته است با پرداخت ضعیف حیف شده و با وجود اینکه به تماشای یک فیلم اولی نشستیم، اما انتظار بیشتری از ابراهیم امینی به عنوان یک نویسنده حرفهای داشتیم.
لازم به یادآوری است، چهل و سومین جشنواره فیلم فجر از دوازدهم تا بیست ودوم بهمن ۱۴۰۳ به دبیری منوچهر شاهسواری در حال برگزاری است.
منبع:خبرگزاری انا