نگاهی به ساخته جدید اشکان رهگذر؛ انیمیشن «ژولیت و شاه» تلفیقی از قصهها و شخصیتهای اروپایی و قصهها و شخصیتهای ایرانی در دوره قاجار است که روایت تلفیقی در زمینه فرم و محتوا به بهترین شکل صورت گرفته است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، ظهر روز چهارم جشنواره انیمیشن «ژولیت و شاه» به عنوان دومین […]
نگاهی به ساخته جدید اشکان رهگذر؛
انیمیشن «ژولیت و شاه» تلفیقی از قصهها و شخصیتهای اروپایی و قصهها و شخصیتهای ایرانی در دوره قاجار است که روایت تلفیقی در زمینه فرم و محتوا به بهترین شکل صورت گرفته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، ظهر روز چهارم جشنواره انیمیشن «ژولیت و شاه» به عنوان دومین انیمیشن این دوره از جشنواره فیلم فجر در برج میلاد به روی پرده رفت، اثری جدید از استودیو هورخش به کارگردانی اشکان رهگذر که با برخلاف اکثر آثار سینمایی پرفروش انیمیشن کشورمان ذر سالهای اخیر، با تکنیک دو بعدی ساخته شده و حال هوای انیمیشنهای قدیمی کمپانی دیزنی را به یاد مخاطب میآورد.
انیمیشن «ژولیت و شاه» داستانی جذاب از سفر ناصرالدین شاه قاجار به فرانسه و آشناییاش با شخصیتی به «جولی» و آشنایی این شاه خوشگذران قاجار با هنر تئاتر است و این آشنایی به بازی شاه در نمایش «رومئو و ژولیت» در کاخ شمسالعماره آن هم در نقش عاشق معروفی همچون رومئو میرسد. این انیمیشن تلفیقی از قصهها و شخصیتهای اروپایی و قصهها و شخصیتهای ایرانی در دوره قاجار است که روایت تلفیقی در زمینه فرم و محتوا به بهترین شکل صورت گرفته است.
ساخته جدید اشکان رهگذر چند ویژگی مثبت و قابل توجه دارد، اولین مورد آن داشن قصهای جذاب و استاندارد است. معمولاً در سالهای اخیر آثار انیمیشنی در کشورمان با ضعف شدید از ناحیه فیلمنامه مواجه بودند و اکثراً با وجود اینکه از نظر تکنیکی و فنی در سطح انیمیشنهای روز دنیا بودند،ولی همواره در زمینه داستانپردازی لنگ میزدند. این نقص اما در «ژولیت و شاه» وجود ندارد و انیمیشن با شخصیت پردازی درست و فیلمنامه ای کم نقص، قصهای خوش ریتم و دلنشین را برای مخاطبش روایت میکند.
استفاده هوشمندانه از صداپیشگان حرفهای به جای سوپراستارها
ویژگی مثبت دیگر این انیمیشن این است که رهگذر این بار مسیری مخالف آنچه که در فیلم «آخرین داستان» رفته بود را طی کرد. او در آخرین داستان برای بحث صداپیشگی شخصیتها به سراغ دو جین از سوپراستارهای سینما رفته بود. نگاهی به این فهرست بیاندازید، پرویز پرستویی ، لیلا حاتمی، حامد بهداد، باران کوثری، حسن پورشیرازی، اشکان خطیبی، بیتا فرهی، شقایق فراهانی، ملیکا شریفینیا، زهیر یاری، بانیپال شومون، فرخ نعمتی، اکبر زنجانپور و مجید مظفری همگی نامهای شناختهای هستند و حتی در سینما هم دیگر فیامی با این حجم از بازیگر مطرح ساخته نمیشود.
این حجم از صداپیشه مطرح تمرکز رسانهها و منتقدان را از کیفیت اثر به سمت کیفیت دوبلاژ بازیگران برد و چون در تبلیغات آن نیز بیشترین توجه روی همین گروه خاص بود، کلیت انیمیشن آنچنان که انتظار میرفت به چشم نیامد. اما این بار رهگذر این ریسک را نکرد و از این فهرست بلند بالا فقط حامد بهداد را انتخاب کرد و صداپیشگی مابقی نقشها را به چهرهها و نامهای حرفهای در این حوزه سپرد که خروجی کار حقیقتا جذاب شده است.
البته صداپیشگی حامد بهداد در این انیمیشن هم یک غافلگیری جالب توجه است چون او در نقش مادر ناصرالدین شاه ظاهر شده و از پس این نقش هم برآمده است.
این انیمیشن موزیکال از آن دست آثاری است که باتوجه به ویژگیهای بصری جذاب، موسیقی خوب، داستان پرکشش و شخصیتهای دوستداشتنی و بامزهاش در اکران عمومی هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد و میتوان آن را یکی از مدعیان اصلی فهرست آثار پرفروش در سال آینده سینمای ایران نامید.
منبع:خبرگزاری انا